Tα 40 και τα 60 είναι οι δύο πιο κρίσιμες ηλικίες στην ζωή μας

Της Βίκυς Κουρλιμπίνη

Μπορεί να μην γερνάμε με έναν γραμμικό τρόπο, αλλά αντίθετα με "εκρήξεις", συμπεριλαμβανομένης της μέσης δεκαετίας των 40 και των αρχών των 60, σύμφωνα με νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Στάνφορντ.

Συνήθως θεωρούμε τη γήρανση ως μια σταθερή διαδικασία, αλλά τα σώματά μας μπορεί να γερνούν μη γραμμικά, με ορισμένους τύπους μορίων στο σώμα μας να αυξάνονται ή να μειώνονται δραματικά όταν οι άνθρωποι φτάνουν στα μέσα της δεκαετίας των 40, και ξανά στις αρχές της δεκαετίας των 60, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature Aging.

"Δεν αλλάζουμε απλώς σταδιακά με την πάροδο του χρόνου, υπάρχουν κάποιες πραγματικά δραματικές αλλαγές", δήλωσε ο Michael Snyder, καθηγητής γενετικής στη Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Στάνφορντ και ανώτερος συγγραφέας της μελέτης, σε μια περιγραφή της έρευνας στην ιστοσελίδα του πανεπιστημίου. "Αποδεικνύεται ότι τα μέσα της δεκαετίας των 40 είναι μια περίοδος δραματικών αλλαγών, όπως και οι αρχές της δεκαετίας των 60", όπως μεταδίδει το USA TODAY.

Τι έδειξε η νέα έρευνα για τη γήρανση;
Οι ερευνητές μελέτησαν δεδομένα από 108 συμμετέχοντες στη μελέτη, οι οποίοι έδιναν αίμα και άλλα δείγματα για αρκετά χρόνια. Ανέλυσαν τις αλλαγές που σχετίζονται με την ηλικία σε περισσότερα από 135.000 διαφορετικά μόρια, πρωτεΐνες και μικροοργανισμούς.

Βρήκαν πως χιλιάδες από αυτά τα μόρια και μικροοργανισμοί – περίπου το 81% αυτών που αναλύθηκαν – αυξήθηκαν ή μειώθηκαν περισσότερο σε συγκεκριμένες ηλικίες. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα μόρια με τις μεγαλύτερες αλλαγές παρουσιάζονταν κυρίως όταν οι άνθρωποι ήταν στα μέσα της δεκαετίας των 40 και στις αρχές της δεκαετίας των 60.

Η εύρεση αλλαγών στις αρχές της δεκαετίας των 60 ήταν αναμενόμενη, καθώς οι πιθανότητες για ασθένειες αυξάνονται εκείνη την περίοδο, είπε ο Snyder. Αλλά οι αλλαγές στα μέσα της δεκαετίας των 40, που συμβαίνουν εξίσου τόσο σε γυναίκες όσο και σε άνδρες, ήταν έκπληξη.

"Αυτό υποδηλώνει ότι ενώ η εμμηνόπαυση ή η περιεμμηνόπαυση μπορεί να συμβάλλουν στις παρατηρούμενες αλλαγές στις γυναίκες στα μέσα της δεκαετίας των 40, πιθανότατα υπάρχουν και άλλοι, πιο σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν αυτές τις αλλαγές τόσο στους άνδρες όσο και στις γυναίκες", δήλωσε ο Xiaotao Shen, πρώτος συγγραφέας της μελέτης.

"Η αναγνώριση και η μελέτη αυτών των παραγόντων πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα για μελλοντική έρευνα", δήλωσε ο Shen.

Συγκεκριμένα ευρήματα ανά ηλικιακή ομάδα:

Μέσα της δεκαετίας των 40: Βρέθηκαν "σημαντικές αλλαγές" στην ποσότητα των μορίων που σχετίζονται με καρδιαγγειακές παθήσεις, το δέρμα και τους μύες, καθώς και με τον μεταβολισμό του αλκοόλ, της καφεΐνης και των λιπιδίων.

Δεκαετία των 60: Οι αλλαγές που βρέθηκαν σε αυτή την ηλικία σχετίζονταν με τον μεταβολισμό των υδατανθράκων και της καφεΐνης, τη ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος, τη λειτουργία των νεφρών, τις καρδιαγγειακές παθήσεις και το δέρμα.

Η ερευνητική ομάδα σχεδιάζει να συνεχίσει τη μελέτη της για τη βιολογία της γήρανσης, με την ελπίδα να βελτιώσει τις οδηγίες για τους ανθρώπους.