Ανοσοποιητικό σύστημα: 5 ενδιαφέροντα facts

Από την Ελένη Δασκαλάκη

H πανδημία του κορονοϊού ανέδειξε το ανοσοποιητικό σύστημα ως πρωταγωνιστή για την καλή μας υγεία. Και, μεταξύ άλλων, συνειδητοποιήσαμε πως το τελικό αποτέλεσμα δεν θα κριθεί τόσο από μια αποτελεσματική θεραπεία για την COVID-19, αλλά από το εάν θα μπορεί ο οργανισμός μας να αντισταθεί στη λοίμωξη από τον κορονοϊό.

#1 Μάθημα βιολογίας
Το ανοσοποιητικό είναι η "πανοπλία" του οργανισμού μας, το σύστημα μας προστατεύει από λοιμώξεις και ασθένειες. Μέσα από περίπλοκες και προσαρμοστικές διαδικασίες, ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα λειτουργεί 24/7, προστατεύοντάς μας από λοιμώξεις αναγνωρίζοντας και καταστρέφοντας επικίνδυνους μικροοργανισμούς. Ένας όμως ακόμη, εξίσου σημαντικός ρόλος του ανοσοποιητικού, είναι να "χτίζει ανοσία", ώστε όταν συναντήσουμε ξανά τον επίδοξο εισβολέα να μπορεί να τον καταπολεμήσει πιο γρήγορα, χωρίς -τις περισσότερες φορές- εμείς να το καταλάβουμε ότι κάτι μας απείλησε.

#2 Οι πυλώνες του ανοσοποιητικού
Το ανοσοποιητικό σύστημα λειτουργεί μέσα από τα λεμφοκυττογόνα όργανα, όπως ονομάζονται, επειδή εκεί βρίσκονται τα λεμφοκύτταρα, οι βασικοί φρουροί του οργανισμού που αναγνωρίζουν πρώτοι τυχόν εισβολείς. Το δέρμα, το μεγαλύτερο όργανο στο σώμα μας, αποτελεί επίσης έναν φυσικό φραγμό και συμβάλει στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού. Τρίτος αλλά εξίσου σημαντικός "παίκτης" αναδεικνύεται ο πεπτικός σωλήνας και το υγιές μικροβίωμα του εντέρου, όπου κυκλοφορούν τα κύτταρα του ανοσοποιητικού και επικοινωνούν μεταξύ τους για να μεταφέρουν τις απαραίτητες πληροφορίες για την καλή λειτουργία του συστήματος. Ωστόσο, στην ουσία το ανοσοποιητικό είναι άμεσα συνδεδεμένο με κάθε όργανο και κύτταρο του σώματος και η καλή λειτουργία τους είναι αλληλένδετη με τη δική του.

#3 Το μυστικό της επιτυχίας
Είναι ακριβώς η πολυπλοκότητά του. Εκατομμύρια κύτταρα οργανωμένα σε ομάδες και υποομάδες μεταφέρουν πληροφορίες μέσα στο σώμα. Όταν κάποια ομάδα κυττάρων σημάνει συναγερμό, τα κύτταρα αυτά αρχίζουν να παράγουν ισχυρές χημικές ουσίες που τους επιτρέπουν να αυξάνονται, να "καλούν" σε βοήθεια κι άλλα αμυντικά κύτταρα και να ενώνουν τις δυνάμεις τους για να εξουδετερώσουν τον εχθρό.

#4 Ανοσοποιητικό και βιταμίνη D
Το ανοσοποιητικό είναι ένα πολύπλοκο σύστημα γι’ αυτό και έχει πολλούς "συμμάχους" που συμβάλουν στην καλύτερη λειτουργία του. Η βιταμίνη D αναδεικνύεται σε έναν από αυτούς, προστατεύοντας τον οργανισμό με πολλαπλούς τρόπους. Όπως αναφέρεται σε έρευνα στο επιστημονικό περιοδικό Central European Journal of Immunology, η βιταμίνη αυτή ενισχύει την ανοσολογική απόκριση του οργανισμού. Διαθέτει αντιφλεγμονώδεις και ανοσορρυθμιστικές ιδιότητες και είναι ζωτικής σημασίας για την ενεργοποίηση της άμυνας του ανοσοποιητικού. Για πιο συγκεκριμένες δράσεις της γίνονται εκτενείς έρευνες, υπάρχουν όμως κάποια στοιχεία που δείχνουν πως διερευνώντας την βρισκόμαστε στη σωστή κατεύθυνση. Να σημειώσουμε ωστόσο πως στις περισσότερες από αυτές τις πολλά υποσχόμενες επιδράσεις της απαιτείται περαιτέρω επιστημονική διερεύνηση προκειμένου να φτάσουμε σε ασφαλή αποτελέσματα.

• Η ανεπάρκεια βιταμίνης D φαίνεται πως σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης πολλαπλής σκλήρυνσης, σύμφωνα με μελέτη στο Neurology and Therapy.

• Συμβάλει στην πρόληψη των καρδιαγγειακών νόσων, σύμφωνα με ευρήματα που δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Circulation.

• Συμβάλει στη προστασία από τη γρίπη, τουλάχιστον στα παιδιά, σύμφωνα με έρευνα στο American Journal of Clinical Nutrition.

#5 Το γέλιο ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
Το χρόνιο άγχος καταβάλει τον οργανισμό και προκαλεί δυσλειτουργίες σε όλα του τα συστήματα. Εκτός από την συνειδητή προσπάθεια για τον έλεγχό του, το γέλιο μπορεί να παίξει ρόλο στην αντιστάθμισή του και την αντιστροφή των συνεπειών του: Όταν γελάμε εκκρίνεται στον εγκέφαλο ντοπαμίνη και άλλες ορμόνες που συμβάλουν στην καλύτερη διάθεση, με αποτέλεσμα να μειώνεται (και) το άγχος. Είκοσι λεπτά γέλιου την ημέρα μπορεί να μην κρατήσουν μακριά το γιατρό, μπορεί όμως να βοηθήσουν το ανοσοποιητικό σας να λειτουργεί πιο αποτελεσματικά.