Γιατί το διάβασμα ωφελεί τα παιδιά μας

Συνέχεια ακούμε το πόσο σημαντικό είναι να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας. Ξέρουμε ότι βοηθούν το παιδί να αναπτύξει την φαντασία του, αλλά και το λεκτικό του μέρος, ενώ μαθαίνει να συνδυάζει γεγονότα και να καταλήγει σε συμπεράσματα.

Στη συνέχεια αυτού του κειμένου παραθέτουμε μερικές συχνές ερωτήσεις των γονιών σχετικά με το διάβασμα και τις απαντήσεις τους.

Γιατί είναι τόσο σημαντικό να διαβάζουμε στα παιδιά μας;
Γιατί όταν τους διαβάζουμε, τα διδάσκουμε το πώς θα μιλάνε και θα σκέφτονται. Η έννοια του ακούω, κατανοώ, περιγράφω, είναι βασικά στην ανάπτυξη της γραπτής και της προφορικής επικοινωνίας. Επιπλέον τα διασκεδάζουμε, και τα εξοικειώνουμε με το διάβασμα, βοηθώντας τα να γίνουν ενσυνείδητοι αναγνώστες καθώς μεγαλώνουν.

Είναι αλήθεια ότι διαβάζει συστηματικά σε ένα παιδί τότε έχει μεγαλύτερες πιθανότητες να μάθει διαβάζει και νωρίτερα;
Είναι αλήθεια ότι τα παιδιά στα οποία οι γονείς διάβαζαν από μικρή ηλικία, καταφέρνουν να μάθουν να διαβάζουν νωρίτερα.

Η διεθνής οδηγία μιλάει για τουλάχιστον 15λεπτο διάβασμα στα παιδιά;
Ναι! Σύμφωνα με τις συστάσεις της παγκόσμιας ιατρικής κοινότητας περίπου 15-20 λεπτά είναι ο ελάχιστος χρόνος ανάγνωσης. Μάλιστα, πρόσφατες μελέτες αναφέρουν ότι ένα παιδί που του διαβάζουν και αργότερα διαβάζει το ίδιο, περί τα 20 λεπτά την ημέρα, τείνει να έχει καλύτερες επιδόσεις και στο σχολείο.

Πότε να σταματήσουμε να διαβάζουμε σε ένα παιδί;
Μόλις το παιδί καταφέρει να μάθει να διαβάζει και μπορεί να κάνει ανάγνωση μόνο του, του αγοράζουμε αρχικά βιβλία κατάλληλα για την ηλικία του και σταδιακά του εισάγουμε πιο «δύσκολα» βιβλία. Ωστόσο, αν στο παιδί αρέσουν ιστορίες που δεν μπορεί να διαβάσει, δεν παρατάμε την ανάγνωση, αλλά τη συνεχίζουμε, μέχρι το σημείο που το παιδί θα καταφέρει μόνο του να διαβάζει ό,τι επιθυμεί.

Πρέπει να δίνουν χρώμα στη φωνή μας όταν τους διαβάζουμε;
Ναι! Είναι πολύ βασικά να αλλάζουμε εκφράσεις και να γινόμαστε όσο πιο γλαφυροί γίνεται στις περιγραφές μας, γιατί έτσι τους διδάσκουμε το πώς πρέπει να αναγιγνώσκουν τα ίδια ένα κείμενο αργότερα στο σχολείο, όταν τους ζητηθεί να το διαβάσουν φωναχτά!

Όταν επιλέγουμε βιβλία για τα παιδιά μας, με τι κριτήριο ψάχνουμε;
Το βασικότερο όλων είναι ότι το επίπεδο της γλώσσας, που χρησιμοποιεί το βιβλίο, πρέπει να είναι σύμφωνο με την ηλικία του παιδιού. Στις πιο μικρές ηλικίες, είναι προτιμότερο το κείμενο να συνοδεύεται με εικόνα, που βοηθάει το παιδί να οπτικοποιήσει αυτό που του διαβάζουνε, αλλά όσο μεγαλώνει, το σωστό είναι οι εικόνες να περιορίζονται και να μεγαλώνει το κείμενο. Μην ξεχνάτε ότι η εποχή μας είναι η εποχή της εικόνας και αυτό που λείπει από τα παιδιά είναι το διάβασμα, γι’ αυτό και τα σύγχρονα παιδιά υστερούν στον γραπτό λόγο!

Με τα e-books, δηλαδή τα βιβλία που διαβάζονται ηλεκτρονικά από τον υπολογιστή μας, τι γίνεται; Επιτρέπονται;
Τα e-books, δηλαδή τα ηλεκτρονικά βιβλία είναι ένα εξαιρετικό υποκατάστατο του βιβλίου, μπορούν να διαβαστούν και είναι πολύ χρήσιμα για τα παιδιά, μια και τους παρέχουν τις ίδιες δυνατότητες. Ωστόσο, είναι προτιμότερο ένα βιβλίο να διαβάζεται παραδοσιακά, για τον απλούστατο λόγο ότι δεν υπάρχει τιποτα ανάμεσα στον αναγνώστη και την ιστορία που διαβάζει ο υπολογιστής, που μπορεί να αποσπάσει το παιδί από το στόχο του που είναι το διάβασμα της ιστορίας του βιβλίου, αφου ο υπολογιστής παρέχει κι άλλες δυνατότητες!

Σε γενικές γραμμές είναι απαραίτητο για τα παιδιά μας να βρίσκουν τα βιβλία, που τους διαβάζουμε ή διαβάζουν μόνα τους, ενδιαφέροντα, να μην τα βαριούνται και να ανυπομονούν να ολοκληρώσουν την ιστορία τους. Να παρέχετε στα παιδιά σας μια ποικιλία από κείμενα, είτε πρόκειται για βιβλία, είτε για περιοδικά, εφημερίδες, κόμικς ή ποιήματα και φυσικά να γίνεστε εσείς πρώτοι το καλό παράδειγμα κλείνοντας την τηλεόραση και τον υπολογιστή και διαβάζοντας βιβλία.