Καταλυτική η βοήθειά σας στη γλωσσική του ανάπτυξη

Γράφει η Μιμή Ρουμπέκα - Νηπιαγωγός
Η ανάπτυξη του λόγου ειναι ανθρώπινη κατάκτηση και το παιδί, μέσω της γλώσσας δεν μαθαίνει μόνο το ηχητικό σώμα της γλώσσας, αλλά και τον θησαυρό των γνώσεων και των αξιών, που έχει η κοινωνία στην οποία ζει.
Στα πρώτα στάδια της ζωής του, βγάζει κραυγές, που είναι αποτέλεσμα μάλλον δυσάρεστων καταστάσεων, όπως πείνα, πόνος, φόβος.
Στη συνέχεια, το παιδί παράγει τα πρώτα φωνήεντα και σύμφωνα, οπως α-γκου, μα-μα, γκ μπ. Τωρα τα συναισθήματά του εκφράζονται με τους φθόγγους.
Μετα τον 6ο μηνα της ζωής του, όμως, αρχίζει να μιμείται θορύβους, διαφορους ήχους ή και λέξεις. Συνήθως επαναλαμβάνει την τελευταια λεξη της προτασης μας και αποδιδει τελεια τη φωνη των ζωων, τον ηχο των αυτοκινητων,τον ηχο της καμπανας...
Το οικογενειακο και κοινωνικο περιβαλλον παιζει πολυ σημαντικο ρολο στην γλωσσικη εξελιξη του παιδιου, γι' αυτο οι γονεις θα πρεπει να ειναι πολυ προσεκτικοι ως προς το λεξιλογιο, που χρησιμοποιουν πχ."θα κανεις μαμ... νανι..."
Χρειαζεται καθαρος προφορικός λόγος και "προηγμένο" λεξιλόγιο ενηλίκων, ώστε το παιδί να αποκτήσει πλούσιο λεξιλόγιο, αλλά και να κατανοεί και τη γλώσσα των "μεγάλων".
Στο τέλος του 2ου ή την αρχή του 3ου έτους εμφανίζονται οι λέξεις με νόημα - καθε όνομα συμβολίζει και ένα αντικείμενο- και έτσι αυξάνεται ο πλούτος του λεξιλογίου του παιδιού. Σ' αυτό το στάδιο μπαίνουν και τα πρώτα επίθετα και ρήματα, ώστε να έχουμε τις πρώτες προτάσεις με δύο ή περισσότερες λέξεις.
Ετσι, στα μέσα των 5 ετών, ενα κανόνικο παιδί έχει κατακτήσει το ηχητικό σώμα της γλώσσας, έχει αποκτήσει ένα καλό λεξιλόγιο και έχει κατανοήσει τη συντακτική ακολουθία των λέξεων.